Cruise Di dag 3: Napels

Dag 3. Di – Napels – Napoli – 21 °

De volgende grote haven waar we aanmeren is Napels.

  • Napels heeft zijn eigen dialect, het Napolitaans, en niet vergelijkbaar met het Italiaans . Iets zoals het Catalaans in Spanje. Tussen Palermo en Napoli bestond er een 2 strijd om de naam Sicilië . In Napels bleef het altijd rumoerig. Ik herinner me nog de afvalcrisis waarbij het vuil metershoog in de straten bleef liggen.
  • In de buurt ligt Pompeï. Gekend door de uitbarsting van de vulkaan Vesuvius in 79 na Christus en zo het stadje als het ware bevroren achterliet. We brachten er dan ook een bezoekje aan.
  • De berg is nu nog 1400 m hoog, maar was vroeger 2800m hoog. De helft is met de uitbarsting uitgespreid, in een deken dat 80 km in de omtrek bedekte met lava, met een gemiddelde temperatuur van 300 graden. Geen schijn van kans om te overleven als je daar woonde. Deze stad (toen 10,000 inwoners) geeft een goed beeld hoe men vroeger leefde.
  • In het dak was een gat gemaakt om het regenwater op te vangen in een regenput. Dat kende ze in die tijd al.
  • In de straten waren verhoogde stenen, zodat je met droge voeten, bij regenweer, aan de overzijde van de straat kon geraken.
  • Ontspanning Shows zijn dagelijks om 20 u en 22 u en in de basisprijs begrepen. Meestal hebben ze ook een topact. Dit jaar was Cirque du soleil voorzien. Corona tijden hebben hier anders over beslist. De internationale groepen waaronder veel Amerikanen kregen geen toelating om op te treden in Europa.
  • Heb je meer entertainment nodig, dan kan je een funpass aanschaffen. Hiermee heb je toegang tot interactieve cinema, bowling, F1 Racing etc
  • Casino’s mogen niet ontbreken op dergelijke boten. Wie er zin en geld voor heeft kan hiervan gebruik maken, elke avond tot 2 u s’ochtends. Er zijn 12 speeltafels aanwezig. Je credit card is hier je beste vriend.
  • Het onderhoud Een goed onderhoud garandeert ook je veiligheid. Dagelijks is een ganse technische ploeg bezig met het onderhoud van de boot en de mechaniek ervan.
  • Een belangrijk onderdeel hiervan zijn de reddingsboten. Bijna dagelijks 1 of 2 van deze boten onder handen genomen, zoals grondig reinigen, kranen testen, kabels smeren. Per 2 boten is een ploeg van 6 personen full time één dag bezig met dit onderhoud.
  • Op de buitenkant loopt over gans de boot een monorail. Hier wordt een éénpersoonstreintje opgezet die het onderhoud doet van alle buitenramen op hoogte van het schip.

Onze boot vertrekt 18:00 richting Palermo. 165 zeemijl voor de boeg.

Na het eten hadden we nog een Pavarotiaans (klinkt mooi ) optreden te goed van een half uur.

It’s time to say goodbye. Tot morgen !

Hierbij de de fotos van dag 3

© frantur.be 2019. All rights reserved.