Bootschets

Cruise dag 2 : Civitavecchia

Het is de eerste ochtend dat we als passagier, zelf het aanmeren van de boot aan de haven mogen meemaken. Dit is telkens rond 7:30 u. Een belevenis op zich.

Eerst komen de eerste meeuwen je vertellen dat er land in de buurt is.

Als we nog een km verwijdert zijn van de kust, komt de kustpolitie al een eerste inspectie doen, om te kijken of er geen bootvluchtelingen aan boord zijn gegaan of onder de reddingsboten verscholen zitten. Deze eerste controle gebeurt al varend voor beide boten.

Dan komen langzaam aan de container kaaien en de gascentrales er aan. Er is altijd wat te doen aan de haven.

Het aanmeren zelf mag je op een half uur rekenen. Tergend traag parkeert de boot zich op zijn gereserveerde plaats. Prachtig om te zien zijn hoe zo’n mastodont op de centimeter na zich manoeuvreert naar zijn ligplaats.

Als we in de haven liggen is het een op- en afvaren van grote zeereuzen : passagiers- en containerschepen die ons komen vergezellen op onze ligplaats. Niet zo geruisloos als wij dit deden maar soms met veel gebrul (van de oude diesel motoren) of lawaai (kettingen van ankers die uitgerold worden).

Elke ochtend hadden we dezelfde beleving, en ik heb me geen minuut verveeld om naar dit schouwspel te kijken.

Toerisme :

Civitavecchia is gekend voor haar indrukwekkend fort van Michelangelo

Een majestueuze barokke kathedraal. Minstens 4 uur moet je uittrekken voor deze uitstap.

Reeds ten tijde van de Romeinen was het een belangrijke stad.

De bekendste stad in de nabijheid is natuurlijk Rome. Je kan een uitstap van 1 dag voorzien indien je Rome nog niet bezocht hebt. Wij hebben Rome vroeger reeds bezocht, dus blijven we vandaag op de boot.

Uitstappen maken kan je enkel met begeleiding. Je geraakt niet zomaar op en af de boot. Hier ook bestaan strenge veiligheidsprocedures, zoals controle met bagage scanners , etc.

De boot MSC Grandiosa – 331 m lang – 43 m breed

  • Er zijn 19 dekken, waarvan niveau 4 – 16 voor het publiek toegankelijk zijn. Aan de liften is duidelijk aangegeven waar je bent en waar je heen kunt. Er zijn 6 liften. Je kiest op het toetsenbord het juist dek, en de liften bepalen onderling welk lift de beste keuze is voor jou. Die keuze wordt op jouw scherm weergegeven. Je stapt naar die lift en wanneer je daar bent is ook de lift daar al. Werkt prima. De lift stopt niet om onderweg iemand mee te nemen. Je reist enkel met mensen die samen met jou in de lift gestapt zijn of alleen.
  • Je hebt een dagje nodig om je te kunnen oriënteren. We spreken dan ook over een groot appartementsblok met heel wat gangen en niveaus. Zo konden we in het begin onze kamer niet vinden. De kamers sprongen van 78 naar 80, 79 was er niet bij. Terug naar het beginpunt, aan de liften en dan bemerkten we dat de boot opgedeeld was in even en oneven nummers. Van zodra we de oneven zijde hadden gekozen vonden we 79 gemakkelijk terug.
  • Het schip in één dag uitleggen en laten zien is onmogelijk. Elke dag wandelen we doorheen de dekken en nemen er foto’s van.
  • Het schip is van Europese makelij en heeft de nieuwste technische snufjes aan boord. Gezien milieu een belangrijk thema was, is de zwavel dioxide en de stikstofoxide vermindert met 80 %

Onze boot vertrekt om 19:00 richting Napels, 166 zeemijl of 307 km te varen vannacht.

Om 22 u hadden we nog een optreden van de beatles!

Ziehier het fotoverslag van dag 2 .

© frantur.be 2019. All rights reserved.